Donderdag 13 maart 2014

Belize…..Maya tempels……

Vanochtend was het vroeg dag. We moesten ons al om 7:30 melden in de lobby. Omdat we zo vroeg waren hebben we room service vanochtend ontbijt laten brengen, ideaal. In de lobby kregen we een nummer, en hiermee konden we in groepen van de boot af. Onze excursie zal 7 uur duren.

Het duurde even en we konden nog niet de boot af. We zaten met z'n allen in een theaterzaal te wachten. Er werden wat moppen getapt en sommige waren zo flauw dat je er ook nog een heel hard om moest lachen.

Een uur later dan gepland, konden we op weg. Het was bewolkt en de zee was behoorlijk ruig. Als we het maar droog houden….. Koud was het zeker niet. Eenmaal van de boot konden we gelijk de bus in. En zoals ik al in referenties had gelezen was het wel erg koud in de bus, gelukkig had ik een trui mee.
We reden gelijk weg en boy had ik een ander beeld van Belize…..heel veel armoede, bouwvallen en veel, heel veel afval op straat. Twee uur deden we erover om bij de tempels te komen, en twee uur lang heb ik met open mond naar buiten gekeken.

Vlakbij de tempel gingen we met een pondje en daarna gingen we weer in een ander busje. Nog een kleine 5 minuten en we waren er. Iedereen kon even plassen (in de overigens zeer nette WC's). Daarna op weg naar de tempels. Wat was het schitterend…… Ik heb mijn ogen uitgekeken. Het was nog steeds bewolkt maar behoorlijk warm. Er was daar totaal geen beschutting, dus erg was het zeker niet.

Je kon helemaal de tempel op klimmen. Gelukkig waren we de eerste groep dus we konden aardig foto’s maken zonder te veel mensen erop. Zo hier een daar stonden militairen met grote geweren voor onze bescherming, dat is altijd wel intimiderend. Verder mooie bomen en planten, je had echt het gevoel dat je in de Jungle liep. Ook zagen we in de verte een toekan, erg leuk.

Na dit moois moesten we weer terug naar de bus, op naar de lunch. Bij de lunch hadden we de zon en man wat was het bloedheet!! Nogmaals niet erg dus dat we hem daar niet hadden.  Lunch was kip met reist met bonen, lekker hoor, het smaakte ons goed.

Natuurlijk nog even bij de souvenirs kijken, we hebben een Maya kalender meegenomen. Ook een ketting met mijn sterrenbeeld in maya taal. Ook Hies en Willem hebben een maya kalender en Hies heeft ook een ketting van haar sterrenbeeld.
Daarna weer de bus in en twee uur terug rijden. Onder tussen een tukkie doen. Onderweg kregen we dan een serieuze regenbui over ons heen. Eenmaal bij de boot begon de zon te schijnen. We hebben nog even geprobeerd internet te krijgen zodat ik Daan en Rene kon appen…sorry het lukt niet…. En misschien wat op facebook kon plaatsen.

Rond 17:30 waren we weer aan boord. Even lekker relaxen en douchen en om 20:00 weer naar het diner. Aan het diner was het vandaag weer lachen gieren brullen!! De muziek ging weer aan en Bas moest dansen met Tin. Ook had hij weer veel goochel truckjes ook altijd leuk. Het eten was ook weer erg lekker en natuurlijk de cocktail ook.

Op onze kamer lag weer een nieuwe creatie van een handdoek, zo leuk. Bas gaat zoveel mogelijk verslagen klaarzetten en we gaan bekijken of we morgen aan land ergens kunnen uploaden…maar voor nu weltrusten!!