Dag 9   15 Juni 2013

Oost Yellowstone

295KM

Grand Prismatic Pool….Grand Vieuw!

Vanochtend was ik al om 5:30 wakker. Ik ben even aan de verslagen gaan werken, Bas zal ze straks proberen te uploaden. Internet is hier errrrug traag, dus ik ben benieuwd of het gaat lukken. Met mijn voet gaat het steeds beter. Aan het einde van de dag, zeker als we behoorlijk gelopen hebben, voel ik hem wel.

Om 7:00 zaten we in de auto, wederom strakblauwe lucht, geen wolkje te bekennen. Wel was het behoorlijk koud nog een paar graden onder nul….maar dat mag de pret niet drukken. Het uploaden is niet gelukt en we proberen het vanavond weer.

Onze laatste dag Yellowstone…..snik…. Ik had nog wel langer kunnen blijven! Vandaag wilde we nog de waterval bij de canyon gaan bekijken en ik wilde graag naar grand prismatic pool en evt. naar fairy falls. We begonnen met het eerste stuk. Hier komt van alle kanten water uit de berg en dat ziet er erg mooi uit. Ook mooie meren waar soms de damp van af komt.

Een eindje verderop in de bergen stonden wat auto’s….. Ja hoor daar liep een grizzly. Hij ging over de bergkam en ik was hem aan het filmen. Hij kwam recht op me af lopen en had behoorlijk de pas erin. Maar hij liep langs onze auto daar kon ik dus niet heen. Bas nam me mee en stopte me bij andere mensen in de auto. Toevallig ook Nederlanders. Ik mocht daar even blijven schuilen en Bas was achter hun auto gebleven om toch foto’s te maken. De beer trok zich weinig van alle commotie aan, maar goed je weet maar nooit. Hij vervolgde zijn pad over de weg en liep aan de andere kant de bergen weer in. Ik kon weer veilig uit de auto komen en terug naar onze eigen auto.

Toen de beer verdwenen was reden we weer verder en stopte onderweg nog voor een paar foto’s aan het meer. Er zat een grote zwarte kraai op de muur…. Ik moest er maar even naast gaan zitten. Maar heb je gezien wat voorn snavel erop dat beest zit….. Ik vind het prima zo en ga echt niet dichterbij zitten!!

Bij lake village namen we een lekker ontbijtje. Het was een soort diner idee, wel grappig gedaan. We reden naar de waterval en kwamen door Hayden Valley. Hier stonden nogal wat auto’s….er liepen ver weg 2 coyotes. Het was te ver, vonden wij en we reden door.

Wat is de waterval van de canyon toch prachtig. De zon stond precies goed, en dus maakte we waarschijnlijk te veel foto’s. Toen we weg reden lag er een elk met een aardig gewei. Terug via Hayden valley hadden de coyotes de pas erin. Ze liepen langs een rivier op. Bas is bij een stuk naar beneden gelopen nou ja gerend in de hoop dat hij ze beter kon fotograferen. Hij heeft ze er wel op maar het was nog steeds heel ver weg. Hij stond midden in Hayden Valley aan de rand van de rivier…… Hij was niet alleen hoor, hij werd vergezeld door een kolonie muggen….bofkont!

Volgende stop waren wat modderpoels. Het weer was nog steeds heerlijk en ook bij mij ging de kortebroek aan. Er hangt altijd wel een bijzonder luchtje bij hoor…. We reden verder richting de trail van Fairy Falls. Bij otter creek zagen we dat er mensen waren gestopt, alleen niet voor een otter maar voor een muskus rat. Jeeejjjjj wat zijn die dingen groot zeg. Eigenlijk zien ze er best schattig uit. Iemand wees ons erop dat het ook wel eens een Beverrat zou kunnen zijn. Ik heb een beetje op internet gezocht en denk inderdaad dat het een Beverrat is. We stopte ook nog even voor wat foto momenten bij het meer.

Bij de trail aangekomen, was het behoorlijk druk. Ik had gelezen dat je vanaf hier een mooi uitzicht had ook over grand prismatic pool en van bovenaf is deze gewoon het mooist, omdat hij zo groot is. Toen we op de trail liepen zagen we hem wel liggen maar eigenlijk heel beroerd. Ik wist dat deze trail naar de falls niet heel erg klom, dus dat was een beetje raar. Maar even aan iemand vragen?? Deze meneer zei dat je de berg naast je op moest klauteren voor uitzicht…ik keek…ik dacht WTF….daar kom ik niet op. Normaal zou het al lastig zijn maar met mijn poot, gaat dat zeker niet lukken. We zouden eerst naar de falls lopen en Bas zou daarna alleen de berg op klauteren voor foto’s. Naar fairy falls is 45 min lopen. Het is ruim 4 km. Je loopt wel in beren gebied en er worden waarschuwingen gegeven. Wij hadden geen spray bij ons omdat we vanwege mijn voet niet heel veel hebben gewandeld en dat eigenlijk ook niet van plan waren. Volgens Bas was het belangrijkste dat hij nooit de langzaamste zou zijn als het op rennen aan zou komen…….hij maakte zich dus echt geen zorgen…….. Nou was het redelijk druk op het trail dus dan geloof ik het wel. Het is wel een saaie wandeling, maar de waterval maakt alles goed.

We hebben even bij de falls gezeten en zijn na 20 minuten terug gegaan. Het is echt het perfecte weer om te wandelen. Ik denk dat het ongeveer 20 graden was, maar er stond nauwelijks wind en de lucht was nog steeds strakblauw. En dan voelt het al snel veel warmer aan. Terug bij de berg, waar je op moest voor het uitzicht, ben ik beneden gebleven bij de tassen en Bas is omhoog gegaan. Na 45 min kwam hij weer terug. Hij liet me de foto’s zien….wauw wat gaaf zeg…. Hij zei dat ik het echt moest gaan proberen het uitzicht zou spectaculair moeten zijn..

Nou daar ging ik dan, het was echt lastig vooral in het begin. Bas liep voor en ik had zijn hand en arm vast. Ik geloof dat ik die heb fijngeknepen en alle kanten heb opgebogen. Hij is trouwens nog wel flexibel voor zijn leeftijd….. Sommige opstappen waren zo hoog dat hij mij erop moest trekken….. Na 10 min waren we een heel eind en zag ik hem liggen, dit was echt heel gaaf!! Maar ik moest verder……Nog 10 min. Omhoog en wauw wauw wauw, dit kan ik echt iedereen aanraden. Zorg er wel voor dat je een beetje kunt klimmen. Of iemand bij je hebt die je berg op sleept!! We hebben een tijdje boven zitten te genieten. Het is bijna nep, zo mooi is dat ding.

Maar ja what go’s up must come down…….. en dan heb je ook nog hoogtevrees…… Gelukkig staan er veel bomen waardoor je niet heel steil naar beneden kijkt en dus niet heel veel last van de hoogte vrees hebt. Ik heb Bas zijn arm weer flink misbruikt en sommige stukken op mijn kont gedaan. Maar we waren dan ook weer veilig beneden. Wel pijn in mijn poot maar dat heb ik er voor over. Morgen hebben we een rijdag dan kan hij goed rusten.

Inmiddels was het 17:30. We besloten naar Old Faithfull te rijden, daar een burger te eten en dan af te sluiten met old Faithfull zelf. Toen we aan het eten waren kwam er een vrouw naar ons toe met twee hagendas ijsjes. Ze had te veel gekocht en of wij ze wilde hebben….. Nou ja, ik zeg geen nee tegen ijs, dat is voor mij vloeken in de kerk. Bas wilde haar geld geven voor de ijsjes maar dat wilde ze absoluut niet hebben. Nou erg lief dus en de ijsjes smaakte lekker.

We moesten nog 55 min wachten voor old faithfull zou gaan. We hebben een mooi plekje uitgezocht en eigenlijk precies op begon hij. Hij was erg mooi en kwam erg hoog. Dit was dan het einde van Yellowstone. We hadden hier nog wel een week kunnen blijven. Het is zo mooi, en er is zoveel te zien. Ook hebben we voor de verandering eens super mooi weer gehad. We moesten nog anderhalf uur rijden naar onze cabin. De zon ging onder en het zag er werkelijk schitterend uit. Net bij de uitgang van Yellowstone zagen we nog een groepje mannelijke bighornsheep. Die hadden we nog niet gezien. Foto nemen was lastig omdat het al zwaar aan het schemeren was.

Onze cabin zit 10 min buiten de oost ingang. We waren rond 21:45 thuis en behoorlijk moe, en verbrand….. Ik heb nog een poging gedaan verslagen af te krijgen maar dat lukte niet helemaal. Bas heeft de laptop nu op een plek staan waar de verbinding redelijk is en heeft nog een verslag kunnen uploaden. Morgen doen we rustig aan en rijden we zo ver als we kunnen richting Grand Lake (Rocky Mountain NP)

Weltrusten en tot morgen.

Extra Informatie

*Grand prismatic pool is erg mooi, maar het mooiste is hij van boven af!. Als je een paar dagen in Yellowstone bent kies de dag uit met de minste wind en de warmste dag dit i.v.m. stoom wat van de pool af komt. Hoe kouder de uiten tempratuur hoe meer stoom. Als je het trail loopt naar fairy falls zie je aan de rechterkant de pools liggen. Let goed op aan de rechterkant kan je dan de berg op. Het is niet echt een pad dus je moet voorzichtig klimmen en lopen.