Vandaag ging de wekker om 6:30 en das weer vroeg...... We moesten er op tijd uit want we hadden de bus in Yosemite om 13:30, voor Glacier Point en dan zouden we naar beneden lopen. We hadden de tv aan en zagen op het nieuws dat er een enorm ongeluk was gebeurd op de weg die wij moesten hebben. Er stonden al kilometers file en ze zouden misschien de weg af gaan sluiten voor de trauma helicopter. We gingen uitchekken en de vrouw achter de balie zei dat dat deze kant op was en niet richting Yosemite.

En inderdaad onderweg zagen we dat de file de andere kant op stond en het was een hele lange file??? De reis liep voorspoedig, volgens Tom Tom zouden we er om 11:00 uur zijn. We kwamen door Oakdale, we waren nog op zoek naar de Snijder Farm...dit voor de ATWT kijkers onder ons. Onderweg zijn we gestopt bij een heel groot meer, ik weet niet hoe het heet. Hier hebben we even een Joghurtje gegeten. Om 11:30 waren we in het park. Tom Tom heeft ons helemaal naar de Josemite Lodge aan de Falls geleid. Hier moesten we onze kaartjes ophalen voor de bus naar Glacier Point. Hier hebben we even onze tassen ingepakt met drinken en appels en natuurlijk onze foto en video spullen.

photo17.jpg  photo37.jpg

We zijn even naar de waterval gelopen en hebben wat gedronken. Inmiddels was het tijd om naar de bus te gaan. Er zat en hele groep Japanners in de bus en die waren behoorlijk aan het kakelen terwijl de bus chauffeur nog zei dat het de bedoeling was dat je stil was omdat hij het één en ander ging vertellen. Ik denk dat ze het niet verstonden dus Bas riep heel hard achterom SSSSTTTT, dat deed de truck. De buschauffeur had zo'n vertelstem dat ik er bij in slaap ben gevallen. Net zoals 80 procent van de andere reizigers.

photo42.jpg   photo54.jpg

Eenmaal boven was het uitzicht schitterend. We hebben hier niet te lang gestaan want we moesten nog naar beneden hiken en dat duurde  4 tot 5 uur. Eerst moesten we een klein stukje omhoog, en toen een heel stuk naar beneden, dit was goed te doen. De eerste waterval die we tegen kwamen was Nevade Falls, schitterend. We liepen elke keer redelijk gelijk op met twee andere stelletjes. Zij liepen voor ons uit.

photo72.jpg   photo109.jpg

Na Nervade Falls liepen we verder. We kwamen op een punt waar het een beetje onduidelijk was hoe het pad liep. De stelletjes voor ons konden we niet meer zien. We kozen voor het meest duidelijke pad en dit was een behoorlijk stuk klimmen...pufff. Ook waren we nog steeds niet helemaal zeker of we goed liepen. Ik klim niet zo snel de berg op dus Bas is een stuk vooruit gelopen om te kijken of hij ze kon vinden, of iemand anders om zeker te weten dat we goed liepen.
In de verte zag hij ze lopen en dus zaten we redelijk goed. We moesten dit stuk de berg op en dan over de berg heen en toen kwamen we bij we bij een andere waterval, volgens mij Bridal Fals maar ik weet het niet zeker. Dit was ook geweldig mooi. We kwamen hier een man tegen die uit Australië kwam, en ons vertelde dat het nog een uurtje naar beneden wandelen was. Inmiddels voelde ik mijn benen al aardig.

photo151.jpg   photo158.jpg

We konden kiezen tussen John Muir Trail of volgens mij Mist Trail naar beneden. De laatste was korter en hebben we daarvoor gekozen. Vanaf hier werd het spectaculair, helemaal als je hoogte vrees hebt.... We moesten naar beneden klauteren, en je moest echt opletten waar je je voeten neer zetten. We wilde wel een beetje in de buurt blijven van die twee stelletjes want het begon al laat te worden en er liepen nog maar weinig mensen op de trail. Het was echt bikkellen op het pad.

photo174.jpg   photo176.jpg

Inmiddels liepen er ook nog twee stelletjes achter ons. We kwamen ook nog een man met zijn zoon tegen en hij wist ook niet meer hoe ze moesten lopen. Af en toe was het best onduidelijk. We hadden de twee stelletje die altijd al voor ons hadden gelopen ingehaald en niet meer gezien. Gelukig kende de andere twee stelletjes wel de weg op de trail. Bas twijfelde nog wel op één punt. Zij zeiden dat we naar beneden moesten klimmen en wij dachten omhoog. Ze waren zo ook gekomen..... Dus trouw volgde we.... We kwamen heel dicht langs de waterval en deze moesten we oversteken. Via een trap...nou ja voor zo ver je het een trap kon noemen moesten we naar beneden lopen. Elke keer als ik voor mij uit keek begon het te draaien zo ver en steil naar beneden...gewoon naar de trap blijven kijken. Na de trap kregen we nog een stuk pad naar beneden en toen waren we er eindelijk. Het was inmiddels 20:00 en we waren heel blij dat we beneden waren..........

photo196.jpg     photo197.jpg

De bus stond al klaar om ons terug te brengen naar de auto. Het was een super wandeling. We hebben 14 kilometer gelopen het meeste was naar beneden een paar stukken dat je omhoog moest en dan een heel stuk dat je echt naar beneden moest klauteren.
We hoefde nog maar een klein stukje naar ons hotel, 40 km. We sliepen in de Tenaya Lodge een super mooi hotel. We waren hier om 22:00 uur. Het eten moest uit de auto gehaald worden voor de beren. Op onze kamer zijn we gaan douchen en als een blok in slaap gevallen